Το Υπουργείο Ενέργειας ανακοίνωσε πρόσκληση για υποβολή προτάσεων στα πλαίσια του «Σχεδίου Χορηγιών για Ενίσχυση της Επιχειρηματικής Καινοτομίας – Ανάπτυξη Καινοτόμων Προϊόντων, Υπηρεσιών και Διεργασιών», το οποίο κατά την Προγραμματική Περίοδο 2014-2020 θα συγχρηματοδοτείτο από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης την Ευρωπαϊκής Ένωσης στα πλαίσια του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα και Αειφόρος Ανάπτυξη» και την Κυπριακή Δημοκρατία.
Στην επίσημη προκήρυξη του σχεδίου χορηγιών για ενίσχυση της επιχειρηματικής καινοτομίας και το «Έντυπο Αίτησης: ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ» αναφέρονταν εξαντλητικά οι βεβαιώσεις/δικαιολογητικά που έπρεπε να προσκομίσουν οι Αιτητές μαζί με την υποβολή της αίτησης χορήγησης. Αναφορικά με τις οικονομικές καταστάσεις υπήρχαν τρία τεκμήρια με διαφορετική μάλιστα αρίθμηση, ως ακολούθως:
- Ελεγμένες Οικονομικές Καταστάσεις για το έτος 2012
- Ελεγμένες Οικονομικές Καταστάσεις για το έτος 2011
- Ελεγμένες Οικονομικές Καταστάσεις για το έτος 2013 ή 2014 προαιρετικές, (για τις επιχειρήσεις καινοτομίας)
Κάποιος Αιτητής αντιλαμβανόμενος, από την αίτηση, η οποία ήταν μέρος των εγγράφων της προκήρυξης, ότι η υποβολή των Οικονομικών Καταστάσεων για τα έτη 2013 και 2014 ήταν προαιρετική υπέβαλε μόνο τις Ελεγμένες Οικονομικές καταστάσεις για τα έτη 2012 και 2011 που ήταν πράγματι υποχρεωτικές.
Μάλιστα, σε μεταγενέστερο χρόνο το Υπουργείο απέστειλε διευκρινιστική επιστολή που αναφερόταν σε βεβαιώσεις που έπρεπε να προσκομιστούν, ώστε να εξεταστεί η αίτησή για χορηγία, αναφέροντας όπωςυποβληθούν οι οικονομικές καταστάσεις για το έτος 2013 και το έτος 2014 (αν υπάρχουν).
Ο τρόπος διατύπωσης του σημείου που αφορά στις οικονομικές καταστάσεις και στις δύο περιπτώσεις, δικαιολογημένα οδήγησε έναν εκ των Αιτητών στο συμπέρασμα ότι δεν ήταν απαραίτητο και/ή υποχρεωτικό να υποβληθούν οι Οικονομικές καταστάσεις για το έτος 2013 και 2014 και ο Αιτητής δεν υπέβαλε τις οικονομικές καταστάσεις για τα εν λόγω έτη.
Εξετάζοντας το Υπουργείο την αίτηση του Αιτητή τον πληροφόρησε ότι, συνεπεία της παράλειψής του να προσκομίσει τα ζητηθέντα στοιχεία, η αίτηση του απορρίφθηκε.
Ο Αιτητής προσέφυγε στο Διοικητικό Δικαστήριο επικαλούμενος αντιφατικότητα αναφορικά με τη θέση της διοίκησης ως προς την προσκόμιση των οικονομικών καταστάσεων για τα έτη 2013 και 2014 και ότι αυτή η αντιφατικότητα έχει παραβιάσει τις αρχές της χρηστής διοίκησης και δη την αρχή της καλής πίστης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνη και συνεπώς η προσβαλλόμενη απόφαση ελήφθη παράνομα.
Το Διοικητικό Δικαστήριο αξιολογώντας τις θέσεις τόσο του Αιτητή, όσο και του Υπουργείου αποφάσισε ότι έχει παραβιαστεί η αρχή της χρηστής διοίκησης ή των χρηστών διοικητικών ηθών, δηλαδή της χρηστότητας της συμπεριφοράς των διοικητικών οργάνων προς τους διοικούμενους, η οποία έχει αναγνωρισθεί επανειλημμένα από τη νομολογία μας και αποτελεί στοιχείο της αμεροληψίας της διοίκησης.
Το Δικαστήριο τόνισε ότι από την αρχή της καλής πίστης προκύπτει ότι η Διοίκηση δεν δικαιούται να εκμεταλλευθεί ή ακόμη λιγότερο να δημιουργήσει καταστάσεις πλάνης, απάτης ή απειλής. Η Διοίκηση παραβαίνει την αρχή της καλής πίστης προπάντων όταν ενεργεί κατά τρόπο αντίθετο προς τη δικαιολογημένη εμπιστοσύνη του ιδιώτη και επεσήμανε ότι «η διοίκηση θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να διέπεται από την αρχή της συνεπούς συμπεριφοράς (venire contra factum proprium), γεγονός που εξ αντιδιαστολής σημαίνει ότι η ασυνεπής – αντιφατική συμπεριφορά της Διοίκησης προσβάλλει βάναυσα την αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του ιδιώτη και προκαλεί νομικό ελάττωμα στην εκδοθείσα διοικητική πράξη».